الجمعة، 6 مارس 2009

قـصـه قصـيره _ لإفتكـاسات

هو انا لما احب واحده وادخل بيتها من بابه واهلها يرفضوني لمجرد انهم عرفوا اننا بنحب بعض من وراهم وعايزين بعض يبقى انا غلط؟
هو لازم الواحد يبص ويحسب الفرق بالمللي بين الاهل والعائله؟ حتى لو الفرق بسيط لازم تبقى بنفس المستوى او متتجرأش انك تحب وتبعد انت وحبك بعيد عن اللي اعلى منك؟

الحكايه ابتدت لما كنت في الجامعه كانت بنت وزميله ليا وعاديه زيها زي اي زميله وكانت واحده من شلتى وكانت اقربهم فهم ليا وكانت بتحبني جدا وانا مش حاسس بيها خالص وكانت بتحس بيا اوي وبتحاول تبقى جمبي وانا ولا واخد بالي لحد في يوم لما كلمتها وفضلت احكي معاها عن واحده بحبها ومن فرحتها ظهرت في عينيها الموافقه وتشجعني اني اقولها قولتلها وانا مستعجل
بس متقوليش لحد
انا بحب شيماء زميلتنا في الشله
اسود وشها من الصدمه وحاولت تجمع نفسها وبأستغراب شديد قالتلي شيماء تستاهل كل خير وانت تستاهل كل خير وربنا يوفقكوا

وعشان متحسسنيش ان الكلام اختلف قالتلي تحب انا اكلمهالك واخد رأيها؟ قولتلها ياريت

وانا مكنتش فاهم حاجه وبعد لما حكيت لصاحبي الانتيم على اللي حصل بيني وبين هناء
زعق فيا جامد واتصدم وقالي دي بتحبك يا ايمن وانت مش حاسس وكلنا كنا عارفين
اتصدمت وكأن هناء دي كانت ابعد واحده في الدنيا ممكن افكر فيها وقولتله استحاله دي مش تناسبني ابدا
قالي فكر شوية
قولتله اتاريها اتغيرت لما قولتلها شيماء
فضحك وانا سكت من الصدمه

وغيرنا الموضوع
وتاني يوم شوفت هناء سألتها ازيك عامله ايه لاقيتها بتقولي كويسه الحمد لله وبتقولي يا عم انا سألتلك شيماء وقالتلي انها هيه مش هتلاقي زيك بس هيه خايفه ترتبط دلوقت وبتقولك انها معجبه بيك هيه كمان
قولتلها وكاني مكسوف وفي نص هدومي
هناء انسي موضوع شيماء انا مش عايز افتح الموضوع ده دلوقت
فضلت تسأل وانا توهت الكلام وحاولت بعدها ادي لنفسي فرصه اعرف هناء اكتر وافكر فيها اكتر واديها فرصه تعرفني بنفسها وتظهر جمالها المخفي جواها
اكتشفت اجمل بنت شوفتها في حياتي ومسحت اي ضباب كان مداري على عيوني اني اشوفها كويس
اتمنيتها بجد ويوم لما قولتلها مكنتش مصدقه نفسها
بس قالت لا
ذهلت!!!! وكأن مش من حقها الرفض
قالتلي شيماء يا ايمن
قولتلها انا هقولها
وبنفس الموقف القديم انعكس وحكيت لشيماء عن حبي لبنت هيه تعرفها وقولتلها الانسانه دي هيه هناء
ومن كسوف شيماء اتمنتلي اسعاده معاها ونادت هناء وقالتلها في وقتها وقالتلها انتوا الاتنين بتحبوا بعض وانتوا تناسبوا بعض اوي وانا فرحانه ليكوا
وارتبطت انا وهناء 4 سنين الجامعه
ولما اتخرجت اتقدمت رسمي لأهلها اللي كانوا عارفيني وبيحبوني قبل كده على اني زميل واخ وصديق لهناء
واذا بيهم يعجزوني ويرفضوني عشان اكتشفوا اني بفكر فيها غير كده
وطلبت منهم وعد اني اجهز وارجعلها
رفضوا
سافرت على امل من الله وامل ان هناء تستناني
ورجعت بعد سنه
وتضاعفت مطاليب الاهل لان كل غرضهم انهم يعجزوني وبس
واتدمرت احلامي مع هناء وقصة الحب اللي كان بيحكي بيها كل زمايلنا في الجامعه وكل اللي يعرفونا ايوه اتدمرت

* بعد غربه سنتين تعبت فيهم قد ماتعبت وعانيت فيهم قد ماعانيت عشان اوفي بوعدي مع هناء وارجع اخطبها واكون راجل قد كلمتي
*بعد اهلي لما زاروا اهلها وطلبوها
*بعد ما سمعوا من اهلها ابشع الكلام باننا مش من مستواهم
*بعد ماسمعت امي كلمة >> انتي ابنك يقدر يعمل ايه لبنتي ويجبلها ايه؟ ده لو سافر 10 سنين ميقدرش على حاجه انا بجبهالها
*بعد ما امي من الصدمه نامت في السرير شهرين متحركش اي جزء من جسمها خوفا عليا وصدمه من كلام امها وجرح لكرامتها وخصوصا ان امي حساسه اوي
* بعد ما سمعت من امها بنفسي بالتليفون كلمة >>> اللي مش قد الجواز ميتجوزش
*بعد ماتهانت كرامتي وكرامة اهلي قولت لأمها
.
.
.

اه بحبها لكن لو هيه اخر واحده في الدنيا وانتي امها انا مش عايزها
السلام عليكم

هناك تعليق واحد:

Lollita يقول...

مدخـل :/


من .. مـذكـرات مراهقـه
















مرت أربع سنـوات منذ لقـائي بك .. مرت أربع سنـوات منذ حبـي لك ..إنتظرت أن يكتمـل الحـلم بك .. وأرى نفسـي عروس لك


تخيلـت نفسـي معـك .. فـ أحضـانك .. بـين ذراعيك .. وأول رقصــة لـي أرقصـها معك ..


حلمـت بـ ليلة زفافـي .. فرحتـي وفستــانـي .. حفلتـي و أغـانـي عشقـي .. ورقـص يملأ المكــان من حـولـي


حلمـت بـ تلك البسمـه التـي تعلـو شفـاهك وشفـاهـي .. نظـراتك إلـي وخجلـي ..

وقبلـة علـى خـدي تطبعهـا أمام أهلـي وناسـي ..وأمــام الكـل تعلنهــا

:: أعـشـــقكـ ::











مـرت أربع سنــوات .. وأصبحــت خــبيرة فـ الحـــب بـ حــلاوته ,, بـ مـرارته

وهـا أنـا أتخــرج من قصـه حـب كـ باقـي قصص الحـب التـي لـ طالما سمعــت بها

كنت أظــن أن قـصـتـــي إختـلفت ..


لكـن !!


تقـديري : مقبـــول كـ باقـي القـصص





مخـرج لـي وحــدي :/


لـن أقبـل ان أزيـد سـنـــوات ضـياعـي ضيـاع

فقـد إكتفــيت

بـ(( بكــالوريوس الحــب والضـياع ))











القصه جامده أيمن ,, للأسف دا واقع الحياه ,,
كنت كاتبه خاطره عن بكالوريوس فـ الحب .. تقريبا تشبه قصتك ..
أنجزتها فـ تعليق بسيط ,,






بالتوفيق ,,