الأربعاء، 12 أغسطس 2009

يــومــيـــات بنــت فــوق ال30 _ بمنـظــور العـريـس عــزوز _الحلقه الخامسه

انا لما حسيته ان فيه بديل وحد هيبقى حلو وعلى ضمانة سامي فتحت بؤي بضحكه عبيطه كده وسناني المتكسره من قدام كانت ظاهره وقولتله طيب هنشوف العروسه امتى ان شاء الله؟قالي سامي ثواني يافندم هتصل بيهم حالا واتصل سامي بأم سلمى وقالها فيه عريس محترم صاحب المصنع اللي انا بشتغل فيه عزوز بيه راجل غني ومقتدر وعايز يتقدم ويشوف سلمى ايه رأيكوا في يوم الخميس؟ردت والدتها اهلا وسهلا تشرفونا وتنورونا بس نخلي المقابله في النادي احسن عشان يبقوا على راحتهم اكتررد سامي : اوك يا حماتي قالي سامي خلاص يا عزوز بيه بكره الساعه 7 ان شاء الله حضر نفسك بقىقولتله :انا جاهز اول زاتايم والله ومكتوبالك يا واد يا استاذ سامي تبقى ابو نسب لحضرتناسامي : بس ادعي العروسه توافق بس يا عزوز بيه وانا يزدني شرف طبعاقولتله : دي اهي دي !! يعني هيه كمان ممكن متوافقش؟ لاموش ممكن ابدا دي مهتصدق دي واحده فايتها القطر ومش بعيد يكون القطر داس عليها كمان يعني اكل عليها الدهر وشرب ومدة صلاحيتها انتهت ومهتصدق تلاقي عريس لقطه زي حضرتنا يوافق ياخد واحده عانس ويرضى بيهاسامي : ايه ده ايه ده لالالالا يا عزوز بيه ارجوك اوعى تقول كلمة عانس دي قدامها او قدام اهلها مش عايزين احراج ومشاكلقولتله : لا طبعا هو انا دهل؟ دانا راجل زوق وبفهم في التوكيتيك اوي واوجيد معاملة الانثىسامي : خلاص كده كويس اوي ياعزوز بيه انا هستأذن انا بقى دلوقت اشوف شغليولما راح سامي لبيته وقعد مع مراته وفاء (اخت سلمى )فتح معاها الموضوع وقالهاسامي : اما انا عندي عريس لأختك لقطه يا وفاء وفاء : مين يا سامي ربنا يخليك اصل حالها مش عاجبني وانا تعبانه عشانها وماما نفسيتها وحشه اوي مش عارفه البنت دي حظها وحش كده ليهسامي : انا جبتلها عزوز بيه صاحب المصنع اللي انا بشتغل فيه وياحظها ياهناها لو عجبته دا راجل مليونيروفاء : سامي انت بتقول ايه انت اتجننت؟ انت عايز ترمي اختى الرميه دي؟ لواحد جاهل مبيعرفش يفك الخط طبعا سلمى مش هتوافقسامي : اوعى تقولي الكلام ده قدام اختك انتي عاجبك قاعدتها في البيت كده؟ وبعدين ياعبيطه الراجل ده لو بقى نسيبي انا هستفيد كتير هيزودلي مرتبي وهيمسكني المصنع وابقى دراعه اليمين وهتبقى فتحت خير ليكي وليا ولأختكوفاء : هو انا هرمي اختي؟ والا هيه بيعه وشروه؟ بص يا سامي انا مش هتكلم وماليش دخل بس انا مش موافقه ولو حتى سلمي اخدت رأيي مش هتكلم هقولها اللي انتي شايفاه بس انا متأكده انها هترفضه دي اختي وانا عارفاهاسامي :بس مامتك موافقه مبدأياً وحددنا الميعاد اللي الراجل هيروح يزورهم فيه بكره الساعه 7وفاء : والله انتوا حرين سوا بقى انا قايمه انام تصبح على خيرسامي : وانتي من اهله _خير تعمل شر تلقىنرجع لعزوز تانيعزوز داخل بيته بقى اخر النهار بعد مارجع من المصنع وعمال يغني هاقابله بكره_ هاقابله بكره _هاقابله بكره _ هاقابله بكره وبيفتح باب الفيلا وداخللاقى مراته (سنيه)من ورا الباب هبت في وشه زي وابور الجاز المكتوم وتزعق بصوت عالي وقالتله سنيه : هو مين ده بقى اللي هتقابله بكره يا سبع البرومبه؟ وبعدين هو انت مش حافظ بقيت الاغنيه؟ والا الشريط بتاعك علق على هقابله بكره هقابله بكره؟عزوز : فيه ايه يا وليه خضتيني وحش لما يلهفك وبعدين ايه اللي انتي عاملاه في وشك ده ؟ دانا فكرتك امنا الغوله اللهم احفظناسنيه : لا يا اخويا ده زبادي وخيار حطاهم في وشي عشان ابقى حلوهعزوز :والله لو عملتي في وشك ايه هتفضلي برضه شبه الشاويش عطيه وعلى رأي المثل يا قرد ليه مبتتبرقعش قال وشي واخد على الفضيحهسنيه : تصدق انك راجل ناقص وبعد 25 سنه جواز تقولي كده؟ وحتى لو انا كده وشبه القرد_ على رأي المثل ارضى بقردك ليجيلك اللي اقرد منهعزوز : الله يحرقك ايه الفال الوحش ده _ (في سره) هيه ناقصه يجيني اللي اقرد من كده؟ وانا رايح اشوف العروسه بكره وتدعي عليا الدعوه دي طول عمرك وليه وشك شؤم الله يحرقك بجازعزوز : حضرتي الغدا يا وليه سنيه : ايوه يا اخويا حضرته مانت مش فالح الا في كدهعزوز : تصدقي انك وليه نكديه وانا مش واكل من وشك حاجه_ على رأي المثل قرد فتح لبان تغور من وشه القشطهسنيه : صحيح يا مأمنه للرجال يا مأمنه للقرد في السنغالعزوز : وليه لسانك طويل انا داخل انام احسن مقعد واشوف وشك العكرسنيه ( في سرها ) نوم الظالم عباده


ونكمل بكره ان شاءالله لاني هبتدي المقابله على طول فمينفعش ادخل فيها مع الحوار ده لانه هيطول الحلقه ومش حابب اكون ممل عليكوا

ليست هناك تعليقات: