الأربعاء، 12 أغسطس 2009

يــومــيـــات بنــت فــوق ال30 _ بمنـظــور العـريـس عــزوز _الحلقه السادسة

نمت يا حضرات وحلمت حلم جميل اوي مكنتش عايز اصحي منه حلم أحسن من طبق كشري بالتقليه وقت ماتبقى جعان وعليه شطه كتير وتاكل وتقول حححححح بعد كل معلقه ياسلاااااااام حاجه اخر ملكحلمت خير اللهم اجعله خير اني انا وسلمى اتقابلنا مقابله جميله خالص وانها خجوله واموره واننا بعد ماتكلمنا شوية واعجبت بيا وبالزنجليزي بتاعياه اصل انا محسوبكم مُسقف يعني معايا لغات عربي وزنجليزي والماني متستغربوش الزنجليزي عرفته بالحداقه والفهلوه كده والالماني عرفته لاني عشت فتره كبيره في المانيا القمح واتعلمت اللغه وشربتها صح ايام ماكنت بشتغل سباك كانت عندي مصلحه هناك وقوضيت والحمد لله الله لايعودها ايام المهم اني وانا بتكلم مع المحروسه سلمى بينتلها اني مش جاهل واني مثأقف وعندي خبره في الحياة واني راجل سخسيتي أويه وان حريمنا لازم تسمع كلامناوهيه من فرحتها بيا في الحلم كانت مكسوفه تتكلم وكانت بتحب تسمعلي وتسمع كلامي وتقولي ان شاء الله يا استاذ عزوزالله عليها وهيه طالعه من شفايفها الحلوين دول قمر يا خواتي وبعد ماخلصت كلامي مقدرتش تمسك نفسها من الفرحه وراحت قايمه وقالتلي بالحضن يا عزوز يا جوزيوحضنا بعضينا وزغرتت ام سلمى وقالت الف مبروك يا حلوين وربنا يتمم بخير وشوفت سامي ماسك يافته وجه وقف قدامنا عشان يداري البوسه زي الافلام الابيض واسود واليافته مكتوب عليها النهايهوبعد مانزلت النهايه بفتح عينيه يا حضرات الاقي جمبي جاموسه فاتحه بؤها والاقي نفسي حاضن الجاموسه اتخضيت خضه مش عارف بعد كده ان كنت هنفع في الجواز والا انا كده منتهى الصلاحيهقطعت الخلف من الخضه وقعدت اقول اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اعوذ بالله من الشيطان الرجيم والوليه حرمنا صحيت مفذوعه هيه كمان تقولي فيه ايه يا ابو عبتواب مالك ده كابوس ده والا ايه؟قولتلها اطول كابوس في حياتي يام عبتواب كابوس طابق على نفسي وخانقني اه لو ربنا ينزل صاعقه من السما تاخد أجل الكابوس ده؟سنيه : قول يا خويا يارب وادعي وان شاء الله تخلص منهعزوز : انا كل يوم بدعي ربنا يخلصني منه (في سره : ربنا ياخد أجلك يا سنيه يابنت سعديه الهبله )قولي امين يا وليهسنيه : أمين يا خويا امينعزوز : انا هقوم انزل المصنع بقىسنيه : مش هتفطر ياخويا قبل ماتنزل؟ فيه باقي يجي اتنين كيلو كرشه من امبارح في التلاجه اعملك سندوشت قبل ماتنزل تغير ريقك بدل ماتنزل جعانعزوز : لا ياسنيه انا هفطر في المصنع خليكي انتي نايمه وعلى فكره متعمليش حسابي على الغدا انهارده انا هخرج من المصنع عندي مشوار صغير كده مع جماعه بخصوص بزبزس _في سره ( اتخدمي الهي تنامي ماتقومي)سنيه : ايه بزبزس ده ياخويا؟ هو انتوا بتشتغلوا في الكلاب اليومين دول؟عزوز : كلاب ايه يا وليه مسعوره انتي بزبزس ده يعني شغل يا جاهلهسنيه : لولولولولي اسمالله عليك يا خويا مشاءالله مشاءالله بقيت بتتكلم بلانجليزي زي اللب لب ياخويا فشر الواد بحهعزوز : بحه ايه يا وليه يامجنونه انتي اتخدمي ونامي نامت عليكي حيطه مقامت ورحت راميها بالمخده عشان تنام وقفلت الباب وخرجت بره الاوضه اللي كلها جهل بالعلم والمتعلمينونزلت رحت اشتري طقمين حلوين ألبسهم فوق بعض عشان أأقابل العروسه سلمى وأبقى قدامها راجل نزيه بدل البدله اتنين وشياكه مفيش بعد كدهودخلت محل مشهور جدا في العتبه واشتريت بدلتين واحده حمرا والتانيه خضرا واشتريت جزمه لونين في بعض احمر واخضر واشترى كرافته نفس اللون احمر ف اخضر عشان لوزم تظبيط الالوان مع بعض والشياكه ولبست الجاكت الأحمر على البطلون الاخضر والكرافته الألوان على قميص اصفر والجزمه اللي لون الكرافته ولبست شراب بنفسجي مفيش بعد كده وشمرت البنطلون شوية وتنيت رجله عشان اوريها الشراب الشيكوجبت نظارة زي بتاعت كمال الشناوي في فيلمه مع الست فاتن حمامه مش فاكر اسم الفيلم ايه المهم ولبستهم وحطيت ريحه كالونيا خمس خمساتوخليت الحلاق الخصوصي بتاعي حلقلي وعملي فرقه من النص ولما شافني أخر شياكه كده نبيه الواد حوده مقص دا واد زي الموس في الحلاقه ونبيه جدافهم اني لابس ومطقم يبقى اكيد رايح اتجوز قالي ان شاء الله مبروك يا عريس قولتله الله يبارك فيك واديته اتنين جنيه ونص جنيه بقشيش عشان طلع بيفهم وجبت نوبايل ابو كاميرتين ده لزوم الفشخره اصل انا راجل نزيه احب ادلع نفسيودخلت المصنع وكل الموظفين والعمال عمالين يبصولي وشكلهم مبهورين بجمال الطقم اللي انا لابسه طبعا ماهو عمرهم ماشافوا شياكه كده ابداوقابلت سامي اول ماشافني قال سامي : يانهار احمر مخطط بأخضر !!!! ايه اللي انت عامله ده يا عزوز بيه؟عزوز : ايه رايك في الشياكه دي ياسامي؟ مش خساره في عروستنا والله دانا صرفت انهارده اكتر من سبعين جنيه عشان اوضب نفسيسامي : في سره _ انت طالع من انهي صفيحة زباله؟ _ بس طقم زي الفل يا عزوز بيه الله ينور يعني عزوز : ليك عليا يا سامي بعد الجوازه متم هجبلك بدلتين زيهم هديه عشان اكيد عينك في البدله بتاعتي انا عارفسامي : متشكر جدا يا عزوز بيه ان شاء الله يتمم بخير _ وفي سره ( أبوس ايدك بلاش ) خيرك سابق يا عزوز بيهعزوز : انصرف انت يا سامي عشان تلحق توضب نفسك وتكلم الجماعه وتقابلوني ان شاء الله عشان العروسه كمان تجهز نفسهاسامي : حاضر يا عزوز بيه انا رايحلهم حالا _ في سره (ربنا يستر)وراح سامي لبيت سلمي وقابلته مامة سلمى وكانت وفاء مرات سامي مستنيه سامي عند مامتها عشان لما يجي سامي ويتكلموا مع سلمى كلهم لانهم طبعا مخبين عليها لسه ولما وصل سامي لاقي سلمى قاعده بتتفرج على التلفزيونسامي كلمها وقالها سلمي انهارده هنخرج سوا هنروح النادي هنقابل شخص مهم وربنا يتمم بخيرسلمى : شخص مهم ازاي يعني؟ _عريس؟سامي : ايوه يا سلمي انا اللي جايبهولك وربنا يجعله من نصيبكسلمى : المهم يكون حد كويس ومتعلم ومحترم وشكله كويس ومقبولسامي : في سره ( متقلقيش ولاصفه من دول فيه )_ عيب عليكي يا سلمي دا تنقية جوز اختك وانا مش هجبلك حد اي كلامسلمى : حاضر يا سامي هنقابله يوم ايه؟سامي : انهارده ياسلمى الساعه 7 ان شاء اللهسلمى : بس انا مش مرتبه نفسي ومش عندي حاجه البسهاسامي : خدي وفاء دلوقت وروحوا اشتروا حاجه سريع كده مش لازم شيك اوي يعني _ في سره ( دانتي لو لبستي جلابيه مقطعه في نظره هتبقى ملكة جمال الشاطيء )سلمى : حاضر يا سامي اما نشوف اخرتها معاكونزلت سلمى ووفاء وجابوا طقم جامد ورجعوا البيت واتغدوا وشربوا الشاي وجهزت سلمى ونزلت عشان تقابل العريس هيه ومامتها وسامي ووفاءوفاء طبعا منطقتش ولاقادره تتكلم زي مانبه عليها سامي وكمان عشان مش عاجبها الوضعاما مامة سلمى وسامي كمان عمالين طول الطريق يوعوها ويفهموها انها تبقى زوق معاه وانها تكلمه كويس وانها لازم بقى تشوف مصلحتها وهيه كبرت على حركات البنات الصغيرين اني اختار من اللي متقدميلني وان فيه دايما بديل وفهموها ان ده ممكن يكون اخر عريس يتقدم وده فرصهواي حاجه يقولها تقولي 3 كلمات وبسان شاء الله - تشرفنا - ميرسيوسلمي تقول حاضر يا ماما وهيه مخنوقه وخايفه من المواجهه دي حاسه انها هتشوف عريس كويس جدا على وصف سامي وتحزير مامتها انها مترفضوش ولاتزعلوش ده غير انها في احلامها عايزه واحد شبه حسين فهمي وشعره ناعم وطويل وعينيه ملونهولما وصلوا النادي لاقوا العربيه الفلوكس الخضرا اللي سلمى لما شافتها استغربت ازاي صاحبها ملونها بالالوان دي كلها واتريقت عليها واذ بالعربيه سبحان الله نطقت سبحان من انطق الجمادواتخضت سلمى وعزوز بيقولعزوز : مساء الخير يا طونط جود ايفنيج يا عروستنا ومد ايده يسلم اهلا اهلا بالمهلبيهسلمى مدت ايديها تسلم عليا وهيه ساكته وانا شايف الكسوف علي وشها ووشها احمر من الخجل ( هذا مايتوهمه عزوز فقد كان غيظ سلمى وسكوتها كان من هول الصدمه )فضلت اتكلم عن نفسي وانجازاتي وازاي ابتديت سباك صغنتت وبقيت دلوقت صاحب مصانع وسلسلة عزوزكوا للأدوات الصحيه انا طول مانا بتكلم وبحكي وانا باصص للعروسه المهلبيه دي وبفكر ازاي المهلبيه دي متجوزتش لحد دلوقت؟ معقوله الشباب اتعمى؟ والا هو مشكلة الأسكان هيه السبب؟ وفجأه وفي وسط الكلام قامت العروسه فأفتكرت الحلم ان العروسه هتقوم تحضني فروحت قايم عشان استعد للحضن لاقيتها بتستأذن تروح الدبليو سينواستنيتها لحد مارجعت ولاقيتها قلبت عليا حبتين وبقت عنيفه شوية في الكلام وفوجئت بيها وهيه اتعصبت فجأه وبتزعقلي وبتقولي لاوعينيها احمرت ووشها احمر وبدأت تشوحلي بأيديها وافتكرت السوكروتيره بتعاتي نرمين وافتكرت رشاش المطافي اللي لسه ملزق في وشي بالتوفافهوسلمي بتزعقلي وبتشوحلي وانا حاطط ايدي على وشي خايف من التفه وبتقولي انت تروح تضور على ضفضعه عانس ترضي بيك ياخنفسه انت لكن انا لاوقالت انا عانس بمزاجي وسابتني وجريتوبعد ما اطمنت انها مشيت من غير توفافهبوست ايدي وشي وضهر وحمدت ربنا على انها عدت على قد كده وقولت فعلا زي ما قالت سنيه مراتي حبيبتي أم عبتوابأرضي بقردك لا يجيك أقرد منه وقولت خلاص انا هرضى بالشمبانزي اللي عندي في البيت وامري لله وحرمت ابص لواحده غيرها تاني

ودمتم

ليست هناك تعليقات: