الثلاثاء، 9 ديسمبر 2008

التحــرش الجــنسي في مصــر وعوامـله


السـلام عليكم انا سمعت الايام اللي فاتت كتير وزهقت من كتر ماسمعت عن الموضوع ده فقولت ليه مناقشهوش مع بعض؟؟موضوع التحرش الجنسي بالبنات والمعاكسات واللي بنشوفه اليومين دول من بلاوي الشباب وبجاحتهم وتعديهم على البنات في الشوارع بمنتهى الجرأه ولافيه حتة راجل يتقال عليه راجل ابن راجل يدافع عن البنت يتشاف البنت بيتعمل فيها بلاوي ولو عملوا ايه ولا حد هيتحرك ويقولك ماهيه اللي لابسه مش محترم والا هيه اللي مش عارف ايه ويطلعلك مليون سبب علشان ميدافعش عنها ولا يتدخل لكن ده مش السبب السبب هوه الخوف دلوقت وانعدام النخوه والرجوله في الشباب والناس والله انا بقول وكنت بتكلم مع ناس بخصوص الموضوع ده وبيقولك تحرشات في رمضان وتحرشات اللي حصلت في العيد والتحرشات اللي حصلت بعد فيلم سعد الصغير ودينا وتحرشات حصلت في حفلات بسبب فنانات ولبس خليع والله الواحد زهق من كلمة تحرش انا بس عايز ابين للناس قد ايه بقت سهله الكلمه على لسانا رغم اننا كان عندنا حياء حتى اننا نقولها وقد ايه الموضوع بيدل على على انتشار التحرش وفكرته التحرش انتشر في مصر بسبب عوامل كتير بس اكيد اكيد انه انعدام النخوه والرجوله في الناس دلوقت من اسبابها الاساسيه وفيه ناس بتقول ان السبب البنت ولبسها والكلام ده وناس تقول التربيه وناس تقول البطاله وناس تقول حال الناس وناس تقول كلام كتير بس المشكله ان احنا لو شوفنا حد بيتحرش ببنت بقينا بنقف نتفرج ودي المصيبه وده اللي مش من صفات الرجوله المطلوب تواجدها رجالة زمان كان الواحد ميقدرش يبص لواحده في الشارع والا التاني يمسكه بتبصلها ليه وتعاكسها ليه ومحدش يقدر يقوله نص كلمه لكن دلوقت الكل مسك في كلمة وانا مالي وهيه كانت من بقيت عيلتي؟ طيب ماهو ممكن يحصل لحد من عيلتك مين اللي هيدافع عنها؟ ماهو الكل هيقول نفس كلامك برضه الرجوله ياجماعه فين راحت؟؟؟ فين النخوه؟؟؟في مين هتتحامي البنت وهيه ماشيه في الشارع ومحدش يقولي اللبس واي اسباب تانيه هيه ممكن تكون من ضمن لكن مش اساسيه الاساس هوه انعدام الرجوله والنخوه في المجتمع دلوقت وانعدام الاخلاق انا عايز اعرف اراء الناس ايه ؟ واسباب الحاجات دي ايه وكل واحد يقول وجهة نظره واي شيء يخص الموضوع من قريب او بعيد ونطرحه سوا للمناقشه

بقلمى ..
أيمن نور

هناك تعليقان (2):

nada rayea يقول...

ياجامد ياجامد مبرووووك

noran hoosam يقول...

موضوع بجد بقي كارثه من كوارث الزمن الي احنا فيه
انا بنت من الالاف الي ماشيين في الشارع , و للاسف انا و غيري بنسمع كلاز اقل ما يقال عنه انه قليل الادب دا غير طبعا لو فيها لمس غلط بس طبعا مقصود
انا بقيت بثور كل لما الاقي واحده من اصحابي جايه بتعيطلي ان حد ضايقها في الشارع
لدرجه ان مره انا الي اسمي بنت لما لقيت مافيش راجل واحد وقف يدافع عن بنت اتمسكت غلط عملت خناقه قد كدا , تخيل لما يبقي شارع كامل مافيهوش راجل واحد يدافع عن واحده ممكن تكون اخته او امه او زوجته مكانها
بقيوا مجرد اشباه رجال , اه بشنب اه مكتوب في شهاده الميلاد و في البطاقه ذكر لكن يظهر ان الاناث دلوقتي بقيوا ارجل من الذكور

اعتذر عن النبره الحاده و كلامي لو كان جارح بس انا بجد حزينه و حانقه علي الي بيحصل في البلد دي